Vecka 15

Gaviditets vecka 15

Veckorna går himla fort och graviditeten flyter på fint som det skall göra.
Än så länge tycker jag att det har varit ganska lätt graviditet, men jag
vet ju inte hur det blir senare.
Illamåendet har försvunnit helt och inte ännu fått några humörsvängningar.
Har inte heller fått fäste vid något speciellt som de flesta kvinnor
brukar få. Men jag kanske får det senare?

Jag äter mindre, men är hungrig lite oftare.
Det konstiga har varit att när jag väl är hungrig och fixar maten,
sedan när det står framme och skall äta så har aptiten försvunnit
och det blir svårare att äta av någon konstig anledning.
Undrar varför det blir så?!
Jag äter väldigt nyttigt och tänker på att få i mig frukt och grönsaker
i princip varje dag. Frukt kanske inte äter varje dag, men grönsaker
till maten blir det varje dag.
Försöker äta minst en gång per vecka fisk, kyckling och kött.

Jag tycker att jag inte slarvar med maten och barnet får i sig mycket nyttigt.

Promenerar också mer nu när det blivit Vår och varmt ute.
Det är härligt!

Känner att jag behöver gå på toa oftare fortvarande.




Vecka 15

Mamman:
Jag har ingenting att sätta på mig

För första gången i ditt liv kan du ärligen säga: "Jag har ingenting att sätta på mig!"
Din midja finns helt enkelt inte där längre! Nu har du en liten bula under naveln.

Eftersom din livmoder växer uppåt och utåt är det kanske inte så viktigt längre att
snabbt hitta en toalett.

Ditt hjärta har ökat sin kapacitet med 20 procent för att klara den ökade blodmängden
och för att ditt barn ska få syre ordentligt. Det kan ibland ge hjärtklappning.
Det är ingenting att oroa sig för.

Barnet:
Ögonbrynen börjar avteckna sig

Titta på ansiktet. Ögonen fortsätter att röra sig mot ansiktets framsida, men de är inte
på plats än. Ögonbrynen börjar synas nu. Om ditt barn ska bli mörkhårigt börjar det
producera mörka pigment. Mot slutet av veckan kan ditt barn knyta näven.

Lillhjärnan (som är en del av hjärnan) och ryggmärgen har nu bildats.

Huden är fortfarande så tunn att man kan se blodkärlen genom den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0