Vecka 29

Graviditets vecka 29

Jag hade barnmorskan denna vecka och allting var bra, barnet mådde bra.
Hon lyssnade hjärtslagen från barnet och det slog 140.

Halsbrännan har börjat komma oftare nu och det är jobbigt.
Jag tar dessa tuggtabletter, men ibland känns det som att dem inte hjälper, eller
dem hjälper för stunden, men inte för flera timmar framåt.

Det har i övrigt varit ganska lugn arbetsvecka, men har varit varmt och svettigt.

Jag och min sambo har haft disskutioner om dop till barnet och har kommit överens om
vilka som blir faddrar, eller gudmor och gudfar.
Det var inga svåra val att välja, eftersom båda hade perfekta personer att välja.
Jag valde min kusin Sanna Laakkonen från Övertorneå som Gudmor och han valde sin
barndomskompis Dennis som Gudfar.
Båda blev väldigt glada och överraskade över beslutet och tycker att det är en stod ära
att få bli gudmor/gudfar till vårt barn.
Vi kommer nog ha dopet i slutet av Januari eller i Februari nästa år och kommer ha det i
Gråbo kyrkan.

Planering inför barnrummet har vi haft i våra tankar.
Min sambo har även de senaste tiden byggt upp själva barnrummet i 3D och hållit på fixat
och donat mycket med det. Jah har själv kommit med förslag och idéer.
Det ser mycket bra ut! Det kommer bilder på det när han fixat klart det sista...

Jag har varit och simmat på Vattenpalatset denna vecka och det var riktigt härligt.
Jag simmade och rörde på mig hela tiden i vattnet på en timma, efter det slappade
lite i den stora, varma bubbelpoolen.




Jag var till Babyproffsen i Göteborg och fråga efter gratis gravid-box + blöjhink,
men tyvärr hade dem slut på lagret. Jag skulle höra av mig till dem om 3-4
veckor igen. Men fick köpt 2 söta haklappar till babyn.

Visst är dem söta?!




Vecka 29


Mamman:
Nu kanske du känner dig mer förstoppad igen.

Det beror på att tarmarna inte fungerar så effektivt som de brukar på grund av
hormonerna och på grund av att de har mindre plats.

Den växande livmodern pressas dessutom mot de stora blodkärlen och kan
orsaka åderbråck. Här kommer några råd: använd stödstrumpor, lösa kläder
och skor med låga klackar. Sitt inte med benen i kors.
Ligg på sidan eller med benen högt om du kan.

Åderbråck går i arv, så titta på din mammas ben. Nu förstår du kanske hur viktigt
det är med stödstrumpor.

Barnet:
Nu lägger barnet på sig

Ditt barn lägger på sig fett, hjärnan utvecklas och det rör på sig och sträcker ut sig.
Det finns fortfarande plats för ditt barn att röra sig på olika sätt.

För varje vecka som går ökar chanserna för att allt avlöper väl om barnet föds
för tidigt. Det är en sådan lättnad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0