Vecka 32

Graviditets vecka 32

Denna vecka har det varit besök hos barnmorskan igen och alla
värden på mig och barnet såg bra ut, som vanligt.
Barnet har växt en del sist och hjärtat slog 158.
Hon kände även att barnet låg rätt till i magen, vilket det gjorde.
Nu har den vänds sig neråt och förbereder sig inför utgången.

Veckans mitt började med ont i ryggen och det var inte nån vanlig
rygg-ont, utan mer som ryggskott. Kunde knappt gå, sitta eller ligga ner.
Det var så jobbigt och gjorde så ont att jag var tvungen att sjukskriva mig i två dagar.
Sov väldigt dåligt de första dagarna när hade ont i ryggen.
Försökte få tid hos läkarn här i Lerum utan nån jävla resultat!
I telefon bad hon äta nån medicin mot ryggbesvär och därefter boka tid hos sjukgymnast.
Men det visade sig att detta medicin som hon bad mig ta får bara tas när läkaren
rekommenderar det, då när man är gravid. Så den medicinen skippade jag då!
Gravida får bara ta Alvedon, sade dem på Apoteket.

Jag och sambon gick på första föräldrautbildningen i Fredags som varade i två timmar.
Det var faktiskt intressant och givande. Vi var 5 par, utav ett par fattades.
Jag och Stefan var det yngsta paret. Alla hade beräknad i Oktober, men jag var sist ut.
Alla verkade trevliga, så det ska bli kul att fortsätta gå på möterna tre gånger till.

Min sambo är så goo... Han frågade häromdan "Gör det ont när barnet sparkar i magen?".
Hihi, nee det gör ju inte ont, men ibland har man känt av när den sparkat mot revbenet eller
någonting annat så det har man ju känt av lite.
Det är mysigt att känna av sparkarna och rörelserna i magen ♥

Har börjat känna av hickan i magen, då när den lille får hicka.
Ibland har den hicka 2-4 ggr om dagen, hehe!

Har både beställt och köpt en del babygrejer denna vecka.
Beställde från www.namnappen.se nappar med namn på och även en lila
nappbehållare som kan hängas på tex vagnen.

Määttä • Eriksson Nappar

3 nappar för 95 kr

Nappbox 26 kr

 

Alla köpt från IKEA

3 st frotté handdukar 3 kr/st

Cirkus mobil 79 kr

Badbalja 59 kr

Grön babyfilt 49 kr

Vit spjälskydd 129 kr

Fusk fårskinn matta 89 kr



Köpte även en röd sick-sack hylla till babyrummet för 249 kr.


 

Från Lidl hittade jag billigt...


 

Sött med lite Disney

 

Fick min skötväska som beställt också från

www.barnparadiset.se


Skötväska 299 kr, original pris 345 kr


 

 

Vecka 32

 

Mamman:

Foglossning

Nu har du börjat få en riktigt stor mage!

Du behöver vila, nyttig mat och massor av vätska för att må bra.

 

Lider du av smärtor i rygg, höfter och ljumskar? Ligament och muskler blir

slappare så att livmoderhalsen och vaginan ska kunna utvigda sig lättare.

Det här kallas bäckenuppluckring eller foglossning och kan skilja sig mycket

från en kvinna till en annan. Vissa kvinnor får ont tidigt och kan ha problem

genom hela graviditeten, medan andra bara känner hur ljumskarna drar och

känner sig lite stela.

 

Barnet:

Underhudsfettet fortsätter utvecklas

 

Barnet övar på sin andning, och bröstet rör sig in och ut.

Det kissar och dricker runt en liter fostervatten varje dygn.

 

Underhudsfettet fortsätter utveclas. Barnet ökar 2 kilo under de närmaste

åtta veckorna och ansiktet och kinder blir rundare.

 

Om du väntar en pojke är testiklarna nu redo att vandra ner i ljumskarna.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0