Vecka 5

Graviditets vecka 5

Jag har känt mig som gravid denna vecka.
Känt mig så svullen över hela kroppen, speciellt runt magen.
Varit extra kissnödig några dagar och väldigt törstig.
Lite trött har man nog också varit under eftermiddag.
Har varit lite mer hungrig mellan frukost och lunch och
efter lunch och middag.
Jag var ganska säker på att var gravid denna vecka, vilket jag ville
visa genom att ta ett test hemma (igen).
Onsdag eftermiddag tog ett test, men det visade fortvarande negativt,
eller det visade väldigt svagt PLUS tecken, vilket kunde betyda att jag
var gravid... men vi visste inte helt säkert.

Vad är felet, undrade jag?! Funkar dessa test som dem skall?!
Jag känner mig inte normal, känner en knöl i magen och tror
inte att detta är normalt... Jag måste vara gravid?!

Misstankarna var starka och jag var ganska säker på att jag var gravid, men
som sagt så vill man ha ett positivt test för att man skall veta 100 % att
man verkligen är gravid.

Fredag morgon tog ett nytt test - det visade att jag är GRAVID!!

Både jag och min sambo blev så överraskade och glada över beskedet.
Fick en kram och flera pussar från min älskling ♥
Sedan gick han till jobbet.





Vecka 5

Mamman:
Det finns redan tillräckligt med hormoner
Du bildar redan tillräckligt med hormoner för att underhålla graviditeten och
dessa hormoner (som spelar en orättvist undanskymd roll under din graviditet)
påverkar dig på olik sätt. Förutom trötthet och illamående kan du också känna
dig uppsvälld, ha ömma bröst, bli besatt av olika sorters mat och känna det som
om du behöver springa på toaletten stup i kvarten. Det är bara vad du känner
i kroppen. Rent känslomässigt kan du känna dig förväntansfull, känslomässig och
glad, eller försiktig, orolig och nervös. Det här är helt normalt - och "normalt" är
förresten ett ord som du kommer att få höra ofta framöver. En annan vanlig fras
är: Oroa dig inte, det går över.

Nu är det dags att tänka över din livstil, för att det lilla embryot är känsligt.
Det innebär lite ändrade vanor beträffande stress (mindre), mat (mer hälsosam)
kaffe (mindre), alkohol (ingen), fisk (då och då) och vila (mer).
Du håller ju på att skapa ett barn! Det är faktiskt ett barn som växer inne i dig.

Du kan kontakta mödrahälsovården redan nu för att boka in ett första samtal.

Barnet:
Hjärtat börjar bildas
Titta på ditt lilla embryo. Även om det inte är större än ett sandkorn så finns
redan konturerna till en kropp med ett huvud.

Redan i den här veckan kan vi se början till vad som senare ska bli hjärtat.
Just nu är det en fettutbuktning i embryots mitt. Runt 22 till 23 dagar efter
befruktningen börjar ditt barns hjärta att slå.
Denhär veckan kan man höra hjärtslagen med ultraljud.

Förutom hjärtat och blodomloppet börjar det centrala nervsystemet
(hjärna och ryggmärg) samt muskler och skelett att sakta ta form.
Hjärnan är uppdelad i två halvor. Mellan kotorna i ryggraden börjar nervtrådar att
sprida sig från ryggmärgen och ut över hela kroppen.

Embryot är fäst vid livmodern med något som liknar en tunn stjälk. Allt eftersom
embryot växer utvecklas "stjälken" på samma sätt som när man blåser en
såpbubbla – den fylls på inifrån och blir avlång till formen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0