Vecka 26

Graviditets vecka 26

Det har varit en lugn vecka med halsbränna och svettningar pga värmen.
Barnet har sparkat en del och det är kul att se på och känna sparkarna.
Det var Fallens Dagar denna helg och många som fick känna på min mage.
Dem flesta säger att det blir en liten pojke, vilket jag också känner på mig.

Fredag när vi var på Fallens Dagar i Trollhättan, gick jag runt i 7 timmar
sammanlagt denna kväll/natt kändes det extra jobbigt för mig.
Jag hade jätte ont i fötterna, bena, ryggen litegranna och hade konstig smärta
i magen. Det stack till konstigt i övre delen av magen när gick de sista timmarna.
Det var verkligen en äcklig och jobbig känsla!
Kunde knappt sova denna natt sedan, pga värk i bena och magen + att hade jobbig
halsbränna. Fötterna kändes lite ömna dagen efter, men magen var bättre igen.

Jag glömde nämna förra veckan när vi var till barnmorskan, att vi skrev oss in på
"föräldra utbildning" som kommer vara hos barnmorskan i 4 olika tillfällen.
Då både jag och Stefan kommer vara tillsammans med några till nyblivna föräldrar
som väntar barn ungefär i samma månad som jag.
Ska bli kul att gå på dessa tillsammans med min älskling, då vi kommer få mycket
fakta om bla. amning, förlossning, hur det är att vara nybliven förälder osv.

Ny magbild kommer nästa vecka :)




Vecka 26

Mamman:
Du delar allting med ditt barn.

Livmodern når nu upp dit bröstkorgen börjar. Ditt barn delar dina känslor.
Om du är ledsen, trött eller stressad känner barnet av det.
Han eller hon reagerar på de stresshormoner som bildas i din kropp.
Om du blir rädd för något kommer barnet att reagera på adrenalinet i ditt blod.
Men barnet reagerar också på när du känner dig glad, nöjd och älskad.
Alla endorfiner flödar genom ditt blod och genom navelsträngen till ditt barn.
Nu har ditt barn tydliga sov- och vakenperioder.
Känner du det? Du kanske ser ett mönster.
Är barnet vaket samtidigt som du?
Eller har du ett litet liv i magen som rumsterar omkring på natten?

Barnet:
Hjärnan förändras.

Fram tills nu har hjärnan haft en slät yta.
Nu bildar hjärnan de karakteristiska fårorna och vecken på ytan för att göra plats
för alla nervceller. Barnet börjar reagera på ljus vid den här tiden.
Om man lyser på magen håller barnet upp händerna framför ögonen.
Barnet sover nu i längre sammanhängande perioder.
Ibland stämmer barnets sömnmönster överens med ditt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0