Vecka 21

Graviditets vecka 21

Det har varit en svettig och kvavt arbetsvecka, med huvudvärk på kvällarna.
Alvedon har inte hjälp någonting alls mot huvudvärken, men när jag har börjat
dricka mera vatten, så har huvudvärken släppt lite.
Har märkt att jag varit väldigt törstig och druckit en del vatten både på jobbet
och hemma. Behöver verkligen dricka mera vatten nu.
Så man inte torkar ut helt och har en sprängande huvudvärk hela tiden.

Denna vecka har jag också fått känna av den "första sparken" och det var en
underbar känsla. Det är svårt att förklara hur sparkarna känns, men det känns
som gasbubblor i magen eller att nån rycker mot din mage inuti.
Fast sparkarna inte varit så starka, så har jag ändå känt av dem bra.

I slutet av veckan och helgen har barnet varit väldigt aktiv inuti och jag har känt
av sparkarna väldigt ofta när legat på sidan i sängen eller på soffan.
Har oftast känt av sparkarna i högersida av magen. Ungefär vid navel höjden.

På Lördagkväll när jag och min sambo myste tillsammans i soffan och tittade på film,
så kände jag av sparkarna flera gånger. Då fick även min sambo känna av första gången
när barnet sparkade och han tyckte att det var underbar känsla.
Att få känna den första sparken! ♥

Jag har mått bra denna vecka, men haft ibland sura uppstötningar/halsbränna och det
har varit lite obehagligt.

Jag fick en fin present av min snälla sambo i veckan också.



En amningsfilt som även kan användas som vindskydd/solskydd på vagnen
eller som snuttefilt till barnet.





Vecka 21

Mamman:
Du blir lite tjockare överallt

När du har nått den häe veckan är midjan definitivt borta.
Nu är det svårt att dölja att du är gravid. Du kanske märker att du går upp i vikt
som mest under de veckor som kommer.
Även om din kropp kräver mer mat är det bra om du undviker oemotståndliga
onyttigheter: ta det lugnt med choklad, chips, kakor och glass.

Bröstkörtlarna har utvecklats stadigt allt sedan du blev gravid och nu kan du märka
att det läcker lite vätska från dina bröst. Det kan kännas märkligt.
Nu kan vader och fötter svullna upp, i synnerhet mot slutet av dagen.
75 % av alla gravida lider av svullna fingrar, vrister och fötter.
Ett gott råd är att använda stödstrumpor.
Jepp, precis som en gammal tant. Det hjälper dock och kan göra att du slipper
att få åderbråck.

Barnet:
Huvudet växer

Diametern på barnets huvud har växt med 3 millimeter sedan förra veckan.
Håret växer och barnet har fått ögonfransar!

Tarmarna har utvecklats så att barnet kan ta upp näring från fostervattnet som
det sväljer. Även om det i huvudsak är moderkakan som förser barnet med
näring passerar nu lite genom tarmarna.
Nu kan vi prata om tjocktarmen. Barnets första avföring samlas redan i tarmarna.
Det kallas för barnbeck. Det är en grönaktigt svart till ljusbrunt substans som ditt
barn bajsar ut innan, under eller efter förlossningen.

Barnet har nu nästan halva den längd som det kommer att ha vid födseln, men det
väger bara 10 % av födslovikten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0