Vecka 22

Graviditets vecka 22

Det har varit en lugn vecka med mycket sparkar.
Barnet har sparkat nästan så fort när jag vridit mig i sängen
eller rört mig. Det är kul att känna av sparkarna och veta att
barnet rör på sig där inne.

Jag har fått ibland, speciellt på kvällen när ligger i sängen
halsbränna/sura uppstötningar och det har varit väldigt obehagligt.
Det känns som man ska spy ibland när det kommer kraftigare
sura uppstötningar. Väldigt jobbigt!
Men det kommer och går. Har det inte varje dag som tur är.

Jag var till Apoteket och köpte Gaviscon tuggtabletter mot halsbränna
och sura uppstötningar, men jag har ännu inte behövt testa dem.

När jag var till Trollhättan på syrrans skolavslutning fick jag av mamma
en vit boddy och små sockar till babyn :)




Vecka 22

Mamman:
Varmt och svettigt

Känner du dig varmare och svettas mer än vanligt?
Som så många andra av kroppens organ blir sköldkörteln mer aktiv
när du är gravid. Det kan innebära att du känner dig varmare.

Trots det tycker många kvinnor att det är rätt roligt att vara gravid nu.
Du kan fortfarande böja dig och sitta bekvämt, det ska inte vara några
problem med att gå och morgonillamåendet har vanligtvis gått över.
Du mår förmodligen ganska bra.

Barnet:
Känseln

Ditt barn ser nu ut som ett nyfödd i miniatyr.
Barnets känselorgan utvecklas och mognar för varje dag som går
och hjärnan och nervändarna är nu tillräckligt mogna för att barnet ska
känna beröring.

Om man gör ett ultraljud i den här veckan kan man se hur barnet rör vid
fostersäcken och vid sitt eget ansikte samt hur det sträcker ut händerna
och griper tag i navelsträngan. De är redan små utforskare.

Man kan se läpparna tydligt. Barnets fortplantingssystem fortsätter att
utvecklas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0