Vecka 16

Graviditets vecka 16

Veckorna rullar på...
Har varit ännu en lugn vecka, med många tankar omkring barnet
och saker man behöver köpa till den.
Jag och min sambo har pratat mycket om barnet och allt det roliga
vi har framför oss.

Jag har börjat känna att det inte är lika bekvämt att ligga på rygg längre,
så ligger inte så mycket på rygg.
Det stod ju på Libero-appen till iPhonen att det inte längre är bekvämt att ligga på
rygg och att barnet kan trycka mot aorta och hindrar blodflödet i din kropp.
Då kan man känna sig svimfärdig.

Jag och min sambo har även de senaste veckorna tänkt på namn till barnet.
Vi har båda skrivit ner både pojk och flicknamn som vi gillar.
Sedan har jag fått läsa de namnen Stefan skrivit ner och sagt vad jag tycker..
Namnen han hade skrivit ner var inte precis sådana namn som jag gillade,
så vi gjorde nån vecka efterråd nytt test med namn.

Denna gång gick det bättre, för vi gick igenom olika namn tillsammans och
skrev ner de namnen som båda tyckte om.
Så nu har vi kommit överens om två jättefina namn som vi tror kommer ha till barnet.
Det finns ett pojknamn och ett flicknamn som känns väldigt passande och båda
gillar namnen.

Jag avslöjar inte än vilka namn det är, för ska bli mer spännande att se senare om det är
dem namnen vi väljer eller om vi har hittat nya namn vi vill ha.

Det står på Libero-appen att denna vecka kan man känna barnets första sparkar,
men jag har inte känt någonting än.
Inte vad jag iaf är medveten om, men det är ju första barnet för mig, så det kan vara
svårt att veta hur det känns när barnet sparkar.
Men jag har känt i magen och försökt känna sparkarna, utan resultat.
Även min sambo har känt efter på min mage, men inte fått känna av några sparkar än.
Men det kommer... ska bli så spännande när man får känna det!




Vecka 16

Mamman:
Den första sparken

Om du väntar ditt andra barn är det möjligt att du känner sparkarna redan.
Många kvinnor beskriver känslan som ”gasbubblor” eller som en fladdrande känsla.
Du kan ha märkt av det här i flera dagar, men inte förstått vad du kan ha känt.

Oroa dig inte om du inte känner barnet ännu.
Fosterrörelser känner man oftast för första gången mellan vecka 16 och vecka 20.
En del barn är mer aktiva än andra. De har redan en alldeles egen personlighet.

Har du märkt att det inte alls är lika bekvämt att ligga på rygg längre? Sluta ligga på rygg.
Om du gör det trycker barnet på aorta och hindrar blodflödet i din kropp.
Det är därför du känner dig svimfärdig.

Barnet:
Massor av plats att plaska omkring

Ditt barn skulle få plats i handflatan. Fötterna är 2 centimeter långa, och huvudets
diameter är cirka 3 centimeter.

Han eller hon rynkar pannan, suger på tummen och sväljer vatten.
Det sistnämnda kan orsaka hicka, men det är ingenting du känner av än så länge.

Barnets hår växer. Det finns ögonbryn och naglar som man kan se tydligt.

Färglöst, tunt hår som kallas lanugohår börjar nu täcka kroppen.
Man tror att syftet med det här håret är att hålla kvar fosterfettet, som bildas under de
kommande fyra veckorna. Fosterfett är en oljig substans som skyddar barnets tunna hud.
Lanugohåret försvinner inte förrän i slutet av graviditeten.

Just nu är det fantastiskt att vara i magen. Det finns massor av plats att sparka och
röra sig på.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0