Vecka 38

Graviditets vecka 38

Måndagen

Hade jag extra Barnmorske besök med att kolla upp mitt blodtryck och
kissa i burk. Jag hade fortfarande lite högre blodtryck och dem hittade
protein i urinen. Barnmorskan ville vara extra noga nu, så jag fick ännu
ett extra tid till denna vecka, för att ha koll på mitt blodtryck.

Hade två starkare sammandragningar under natten/morgonen, med
mens liknande smärta i nedre delen av magen.

Fick svag huvudvärk på kvällen och fick ta två Alvedon, men dem hjälpte
inte till så mycket. Men jag sov bättre under natten.


Tisdagen

Började med lite starkare sammandragningar, smärta i ljumsken och lite
stickningar i nedre området.
Men annars har jag känt mig mycket piggare idag.

Beställde lite Rea plagg från www.lekmer.se till barnet.


Onsdagen

Ägnade åt städning hemma. Tvättade nya babykläder.
Fixade magbilder till Baby-boken och tagit det lugnt resten av kvällen.

Jag och sambon beställde våran system-kamera från nätet och hoppas
på att den hinner komma innan barnet föds.
Vi kommer ta så mycket bilder på barnet sedan, så det är kul att ha en
riktig kamera.


Torsdagen

Har jag sovit dåligt igen...
Hade svårt att somna. Barnet började bli livlig och sparkade kl.01.30, så
jag låg i sängen och kände barnets sparkar ♥
Fick även springa på toaletten några gånger under natten.

Hade lite starkare sammandragningar under morgonen, efter duschen.

Hade extra tiden hos Barnmorskan igen och värden visade fortfarande samma.
Att jag hade högt blodtryck och protein i urinen.
Om jag skulle få stark huvudvärk, smärta under brösten eller allmänt känna mig
dålig, så skulle jag ringa till Förlossningen. För dessa tecken skulle kunna visa att jag
har fått Havandeskapsförgiftning.

Efter barnmorskan gick jag lite runt i affärer i Solkatten och hittade en söt
kanin gossedjur till barnet. Tänkte ha den som barnets första "BB-nalle".
Hittade även en mjuk giraff skallra.
Mötte min sambo därefter och vi handlade tillsammans på Tempo och tog
sedan bussen hem.


Fredagen

Hade jag ont i ryggen.

Jag och sambon åkte med svärmor och storhandlade på ICA Kvantum.
Passade på att köpa massor kattmat, torrfoder, kattsand, blöjor
och mat till oss, så att det räcker ett bra tag nu.

Jag fick svag huvudvärk på kvällen och det blev bara sämre till natten.
Två Alvedon hjälpte ingenting och det kändes som huvudet skulle sprängas!
Jag hade svårt att somna, men somnade till slut...


Lördagen

... Jag vaknade igen vid 02 tiden och gick på toaletten.
Då hade jag fortfarande sprängande huvudvärk. Jag lade mig igen i sängen och
försökte att somna om. Somnade om efter ett tag, men sov bara i 30-60 min.
Vaknade och kunde inte somna om...
Jag steg upp, gick på toaletten och därefter tog lite yoghurt och satte mig
i soffan. Jag satt där och frös som fan!!
Då bestämde jag mig för att ta en varm dusch och då var klockan 04.30.
Jag var orolig över huvudvärken och kunde inte tänka på annat än att
"någonting är fel...", "måste nog åka in på sjukhuset".
Jag satt i duschen en halvtimma och det var lugnande och kunde slappna av.
Huvudvärken släppte lite också. Efter duschen hämtade jag mitt täcke och kudde,
lade mig på soffan och somnade där strax innan kl.06.

Vaknade vid 10.30 då min sambo var vaken och steg upp ur sängen.
Jag hade ingen huvudvärk då, men kände mig inte helt ok.

Vi bestämde oss för att ringa till Förlossningen och åka in på Östra Sjukhus.
Jag ringde vid kl.12 och hon bad mig att åka in direkt.
Svärmor kom och hämtade oss innan kl.13.

Väl inne på Östra fick jag träffa en sköterska.
Jag började med att kissa i en burk. Sedan satt vi inne i ett rum och jag fick
elektronisk fosterövervakning, då dem kopplade två apparater på min mage
så dem kunde lyssna på barnets hjärtslag och mina sammandragningar.
Sköterskan tog även blodtryck och blodprov på mig.

Jag hade flera sammandragningar under denna tiden, fast jag själv inte kände
av dem. Sköterskan tyckte att jag var väldigt tålig för att jag inte kände av
dessa sammandragningar.

Efter detta fick jag träffa en doktor och hon berättade att blodtrycket var bättre
och barnet mådde bra.
Hon gjorde en ultraljud kontroll, då hon mätte barnets huvud, mage och mängden
av fostervatten. Även en kontroll på mig och mätte att jag var bara öppen 1 cm.
Vilket betydde att det inte var dags för förlossningen än.

Jag hade inte fått Havandeskapsförgiftning.



- Barnet väger 3 kg. Den lille suger på tummen i dessa ultraljud-bilder ♥


Söndagen

Hade jag en kraftig sammandragning under natten och sovit mycket bättre
under hela natten. Blev en slappar dag framför filmer.


Vilken händelserik vecka det har varit och snart är det väl dags att föda?!







Vecka 38

Mamman:
Svårt att sova

När barnets huvud eller rumpa är i läge blir det ofta lättare att andas, men
du får mer tyngd på magens nedre del. Du kan känna hur det sticker till när
huvudet trycker mot bäckenbotten.

Nu är det riktigt svårt att hitta en bekväm sovställning.
I ärlighetens namn är det svårt att hitta en ställning om du så ligger, sitter
eller står, men det är snart över.

Försök att inte bli irriterad på människor som frågar om du har gått över tiden
eftersom du är så stor ("Tack så mycket, det kändes fint att höra") eller varför
du inte har fött än ("Precis som om jag visste?"). Försök att inte bry dig om detta.
Gör något kul varje dag om du orkar. Gå på bio, färga ögonfransarna, gå till
frisören, ta en promenad i friska luften, ät middag med dina vänner, njut av lugnet
före stormen.

Barnet:
Barnet är fullgånget

I flera veckor har ditt barns utveckling mest handlat om förbättringar av
organens funktioner, inte någon uppbyggnad av dem.
Barnets hjärna och nervsystem fungerar bättre för varje dag. men den här
utvecklingen fortsätter genom barndomen och ända uoo i sena tonåren.

Nu betraktas barnet som fullgånget. När är det dags att föda då?
Barnet bestämmer själv när det är dags.

Forskning visar att våra gener avgör hur länge vi stannar i livmodern.
Barnet har ärvt sina gener från dig och från pappan.
Det finns inte mycket du kan göra åt saken, förutom att vänta.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0