Vecka 39

Graviditets vecka 39

På Måndag hade jag MVC och värden var bra igen. Mitt blodtryck har gått ner igen.
Barnet växer så det knakar och når till revbenen, så ibland trycker den mot mina
revben och det känns inte så bekvämt.

Hämtade två paket från ICA Hallsås och dem innehöll babykläder och våran
nya system kamera. Någon som blev väldigt glad hemma när våran kamera kom :)



- 2 randiga sparkdräkter
- Svart Mumin boddy
- Randig Spöken Laban mössa
- Randig Mumin mössa





Canon EOS 550D


Jag har haft starka sammandragningar i veckan och dem kommer allt oftare nu.

En natt i veckan drömde jag om barnet två gånger. Det var två olika högtider.

Första drömmen - Det var Julafton och vi firade Jul hos mina föräldrar i Trollhättan.
Även mina bröder med familj var hos mamma. Jag hade en son och han var ungefär
halvt år gammal, för han kunde sitta i knät. Jag satt i köket tillsammans med dem andra
och hade min son i knät...

Andra drömmen - Var på sommaren och vi var då också hemma hos mina föräldrar.
Jag satt ute i altanen med mamma, mormor och några till. Jag hade en son på bara några
månader gammal. Han var såpass liten att han bara mesta dels låg och sov.
Det var varmt ute och jag skulle bada barnet i en balja. Både min mamma och mormor
kom med flera råd och tips hur man skulle bada barnet och att man skulle vara noga
med att smörja in barnet efter badet. Jag tyckte att dem var lite tjötiga för jag visste
själv att man skall smörja in noga osv...

Sammanfattning av drömmarna - Båda gångerna var hos mina föräldrar.
Två olika högtider. Att jag hade en son. Barnet var spädbarn i ena drömmen
och halvt år gammal i den andra.

Nu har jag hunnit skriva färdigt förlossningsbrevet och min sambo har
skrivit ut den till mig.

En kväll ville min sambo leka lite, så han fick måla med vattenfärg
på min mage, hehe!






Vecka 39

Mamman:
Låt förlossningen börja snart

Sover du oroligt och vaknar ofta? Det gör det flesta kvinnor.
Det sägs att det här är kroppens sätt att förbereda sig på vad som komma skall
- ett barn som vill äta dag och natt.

Många kvinnor säger att dem inte känner sig på topp under de sista veckorna.
Det är normalt att känna sig instabilt och ha humörsvängningar.
Du kan börja grubbla, vara lättirriterad och känna det som om du inte får
något gjort. Andra kvinnor får en energikick.
Det är inte ovanligt att kvinnor runt den här tiden börjar storstäda huset, sätta
igång med storbak eller lagar massor av mat.
Det kan vara bobyggarinstinkten. Du vill helt enkelt att hemmet ska vara i toppskick
innan barnet kommer.

Barnet:
Hjässbjudning

De flesta barn har nu huvudet nedåt och hakan in mot bröstet.
Det här läget kallas för kron - eller hjässbjudning och är det vanligaste
förlossningsläget.

Vid det här laget är det lite tystare i magen. För det första har barnet inte mycket
plats att röra sig på inne i livmodern. Rörelserna känns mer som knuffar eller stötar.
För det andra sover ditt barn mer för att samla kraft att växa och utvecklas.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0