Vecka 36

Graviditets vecka 36

Veckorna rullar på och magen växer...
Nu är det inte många veckor kvar till förlossningen och det börjar bli lite
nervöst och pirrigt.

Det man mest tänker på är:

- Värkarna man får hemma
- Resan till sjukhuset
- Hur förlossningen kommer se ut
- Smärtan och smärtlindring
- När det är dags att krysta och barnet att komma ut
- När barnet är född

- Att åka hem från BB
- Katternas reaktion hemma
- osv

Det är mycket att tänka på och mycket man kommer att tänka på under
dessa veckor.

Jag åkte till Trollhättan, hos mina föräldrar i Tisdag och sov över hos dem
två nätter. Då passade jag också på att hälsa på folket i Servicelaget, där jag
fick tjötat lite med knasiga gubben Lars och träffade dem andra.
Tyvärr var Leena sjuk, så fick ej träffa henne.
Jag hälsade även på personalen i Stavre Vårdcentral och fick tjötat med min
gamla kollega Farija som jobbade. Vi åkte gemensamt med bussen till stan där vi fikade
och gick runt i affärer. Var trevligt att få träffa Trollhätte-folket ♥

Jag och syrran hälsade på hos brorsan, Verro och Leah också kvällen innan jag skulle
åka hem igen.
Jag sov över hos mormor dessa nätter och fick umgås med familjen.
Hann även shoppa lite i Överby med syrran, då jag hämtade ut min gratis
Baby-box paket från affären Babyproffsen. Fick med mig en gratis blöjhink.
Hittade även ett par vinterstövlar till mig själv och dojor till min älskling
i födelsedags present.
Pappa körde hem mig på Torsdag kväll.



Boxen innehöll:

- Philipps Nappflaska
- Pampers Blöjor
- Pampers våtservetter
- Almanacka
- 3 st babysked i plast
- 1 leksak

Jag fick mina efterlängtade Mumin gardiner hem och mormor hjälpte mig att sy dem.



Mormor hann även sticka klart alla babykläder som hon hade lovat att sticka :)


♥ Så söta och fina ♥



Ihop klistrade katter... Haha!!
Dom två är så söta.. alltid så tajta ♥


Jag var till KappAhl i Allum, Partille och köpte 2 amnings-BH i vitt och svart.
Dem var väldigt bekväma faktiskt, så det var bra köp.
Det var även BH Rea då, så fick dem 99 :- styck.






Vecka 36

Mamman:
Bara en månad kvar!

Din livmoder når förmodligen upp till revbenen.

Runt vecka 32-34 kommer din barnmorska eller läkare att känna på magen för
att avgöra hur barnet ligger därinne.
Det här kan ha ändrats många gånger under graviditeten.
Vid vecka 34-36 lägger sig barnet vanligtvis i rätt läge och håller sig där.

Har du sett om din mage har sjunkit något? Har magen blivit lägre?
Du kanske får lite lättare att andas.

Även om det är lättare att andas är det inte ovanligt att du känner dig lite ledsen
och irriterad. nu. Du sover förmodligen dåligt, har ont i ryggen, känner dig stor,
blir andfådd av ingenting och svettas mer än vanligt.
Allt det här är normalt, även om det inte är någon direkt tröst.
Nu pratar vi om något gladare istället.
Hur vet man att förlossningen har börjat?

Du har kanske redan känt av förvärkarna? (Riktiga värkar kommer mer regelbundet
och blir starkare och starkare med tiden. Riktiga värkar kan inte vilas bort.
De slutar inte). Ett första tecken kan vara att du ser slemproppen, som består av
geléliknande slem som har täckt livmoderhalsen under de senaste nio månaderna.
Det kan fortfarande dröja innan förlossningen börjar - men det är ett tecken.

Barnet:
Precis som en nyfödd

I den här veckan har ditt barn nästan helt växt i sin skrynkliga hud.
Huden är jämn och fin eftersom fettet under huden nu är fullt utvecklat.
Ansiktet är lite rundare och huvudets diameter är 90 millimeter.

Barnet kan få hicka då och då. Det beror på all andningsträning som pågår
som en förberedelse för livet utanför magen.

Nu kan ditt barn göra allt som en nyfödd kan.

Hon eller han har sjunkit ned ännu längre i ditt bäcken. De flesta barn ligger
med huvudet nedåt. Bara ett fåtal ligger med rumpan först.
Om så är fallet är det nu dags att försöka vända barnet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0