Frejkakudde

Timo har ett medfödd höftledsluxation som även kallas för medfödd höftledsinstabilitet
Det innebär att ledkulan kan lätt förskjutas ur sitt normala läge. 
BB undersökte läkaren höfterna och sade att ena benet var lite instabilt. 
Vi fick en tid till ortopeden i Östra sjukhuset när Timo var en vecka gammal och där sade ortopeden samma sak. Han hade en mindre höftledsinstabilitet i vänster höft, vilket innebar att han fick en lättare variant av "skena". En så kallad frejkakudde
Denna "skena" skulle han ha på sig dygnet runt i sex veckor. Den fick vi endast ta av under blöjbyten och när vi skulle bada honom. 


"Skenan" ska man ha ovanpå byxor, för att minska risken för skav på benen. 
Hans ben blir i en "grodställning" för att ledkulan mm ska växa till sin normala läge. 


Denna fula, blåa "överdrag" ska han också ha på sig dygnet runt. Den håller "skenan" på rätt plats. 

Som tur behöver han nog bara ha på sig denna frejkakudde i sex veckor och efter det slipper han den. Men skulle det visa sig att det inte blivit helt bra efter sex veckor, så kommer han behöva ha den lite längre tid. 


Vi tycker att "skenan" har varit lite jobbig, då det har tagit längre tid att byta blöja på honom och det har även varit svårt ibland att hålla honom. Han får ju inte böja bena, så man får ju vara försiktig hur man håller honom i famnen.
Tycker även att amningen har varit lite krånglig vissa gånger, för han kan ju typ bara ligga på rygg. Tycker också att det är lite tråkigt att ha fina kläder på honom när det ändå täcks av den fula "överdraget". 
Vissa kläder går inte heller användas nu pga "skenan". Han kan ju mest bara ha tunna byxor under. 

Är "rädd" att han snart växer ur storlek 56 och då har jag inte fått använda vissa fina byxor eller sparkdräkter. 
Storlek 50 kunde han typ bara använda i 1,5 vecka, så de kläderna var nästan onödiga att ha. 

Nu har det gått 2,5 vecka med "skenan" på och nästa vecka ska vi på återbesök hos ortopeden för undersökning av höfterna. Han skulle även få en större "skena" eftersom han vuxit litegrann. 
Hoppas resterande veckorna går lika snabbt, så vi slipper denna tråkiga frejkakudde för gott sedan. 

Tydligen är höftledsinstabilitet ärftligt och han har tyvärr ärvt det från mig. 
Jag hade som spädbarn också samma problem, men jag hade nog i båda höfterna + fick ha en större variant av "skena". Min skena gick från höfterna ända till axlarna. Då fick man inte ta av den skenan alls + att man fick åka till sjukhuset för att bada en gång i veckan. 


Så såg min skena ut och jag är glad över att min son slapp den varianten av skena. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0