Liseberg

Vi hade en mysig familjedag på Liseberg häromdagen. Det var strålande ☀️ och en perfekt dag på Liseberg.

Minna åkte på sex olika attraktioner och tyckte att alla var roliga att åka i.

Minna fick leka på kaninlandet och där träffade vi på flera kaniner.

Det blev en glasspaus för det var så himla varmt och svettigt att gå runt på parken.

Jag vann en stor 2 kg Toblerone chokladask med mitt lyckonummer 23 och även två mindre gosedjur från spelautomaterna. Det var nog min tur att vinna idag, för Stefan vann ingenting, haha!

Dagens favorit bild blev denna fina bild på Minna när hon sitter på "båten" genom kaninresan.

Det var en mycket trevlig dag med familjen på Liseberg 💚
Minna har haft ännu en kanon dag 💜

Söta kläder

Här kommer bilder på de söta kläder som jag köpte till Minna i Torsdags.

Denna söta väst med katter på var jag bara tvungen att köpa. Visst var den söt? Fint till hösten 💜

Västen är från H&M och kostade 149 kr. Byxorna är från KappAhl och fanns på REA för bara 90 kr.

T-shirten med hunden på är från KappAhl och hittade på REA för 70 kr.

Har man en dotter som älskar Minnie Pigg, då måste man bara ha denna urgulliga luvtröja med öron & rosett på luvan. Visst var den söt?
Denna kommer från H&M och kostade 179 kr.

Liten Prinsessa med en söt ljusrosa klänning med katt på från KappAhl. Hittade denna också på REA för bara 100 kr.

Älskar att köpa kläder till barn!
Finns alltid så mycket fina och söta kläder till dessa små 💜

Fem årsdag

Igår (Fredag den 18 Juli) hade vi våran fem årsdag ❤️

Först gjorde vi några ärenden i Lerum. Bl.a. hämtade vi våra Danmarksbilder som var färdig framkallade. Hittade även tre plagg till Minna från KappAhl.

Sedan tog vi tåget till Partille.
Hittade två söta plagg på H&M till Minna som jag bara var tvungen att köpa.
Bilder kommer i nästa blogg!

Vi gjorde en fjortisgrej och hängde upp ett kärlekslås på Partille bron och kastade varsin nyckel ner till sjön.

Sen tog vi nästa tåg vidare till storstaden Göteborg. Vi promenera ner till Avenyngatan och hittade restaurangen ETT där vi placerade våran arslen på stolen 😜
Denna restaurang besökte vi förra året också och då hade vi sällskap av Madde 😊

Vi beställde en likadan rätt med lammkotlett, vitlökssmör, rödvinssås, stekta potatis och grönsaker till.

Minna fick kokta potatis, köttbullar, brunsås och lingonsylt.

Rätterna var väldigt goda, men svindyra!
Dock var inte Minnas rätt dyr 😀

Till efterrätt valde jag en smarrig jordgubbspannacotta med rabarber och vaniljglass.

Det var väldigt gott, men Minna gillade inte pannacottan. Hon ville bara ha glassen och jordgubbar. Gottegris!

Det var strålande ☀️ hela dagen med kring 24 grader i skuggan.
Riktig härlig dag med lilla familjen 💜

Puss till mina två älsklingar!!

Våran "gubbe"

Har ju helt och hållet glömt bort att blogga om våran allra första bil.

Det blev en Volvo S60, 2002 årsmodell.
Väldig fräsch och i bra skick. Endast en ägare innan.

Vi hade tänkt oss en kombi, men denna var ändå rätt så rymlig och vi fick plats med barnvagn i bagageutrymmet.

Den drar diesel, men drar väldigt lite, så det är positivt. Negativa med bilen är att fordonsskatten är så jäkla dyr! Vi får betala 6133 kr/år. Jääävlar va dyrt!!

Jag kallar den för tillfället för "gubben" eller "gubb-bil" för den är väl ändå typisk gubb-bil va?! Haha!

Färgen är helt ok, men önskade såklart en mycket finare och fräckare färg.
Men det får våran nästa bil vara då... en Toyota och någon fräck färg.

Toyotan står högst i våran billista och till andra plats kommer Volvo.

Jag har övningskört med den flera gånger nu och även långa resor som till Trollhättan. Den är väldig bra att köra med och har inga problem. Ett enda som vi ska fixa på den är handbromsen/parkeringsbromsen, då den är lite lös. Det räcker nog bara att skruva åt så sitten den som berget igen.

Är mycket nöjd med köpet och den var ju billig också. Endast 23.000 kr.

Nu är vi också bilägare!

Vincent

Igår fyllde min söta brorson Vincent ett år. Eftersom vi missar hans kalas på Lördag, passade jag på igår att överraska med en blå tårta och present.

Tårtan blev snabbt populär och Vincent skulle såklart peta på tårtan med händerna. Det va ju hans tårta, då får man äta med händerna, hihi!
Han gillade tårtan och även leksaken som han fick av mig.

Söta lilla Vincent är också en ettåring nu. Tiden går så himla fort och alla dessa små växer så det knakar!

Stort GRATTIS Vincent på ett årsdagen!!

Många kramar från din kusin Minna.

En tand mindre...

För två veckor sedan när Minna precis gick på sin sommarlov, ramlade hon och slog tänderna. Det blödde kraftigt ur munnen i några minuter och jag ringde till tandläkaren för att fråga vad vi skulle göra. De bad oss att direkt komma in. Vi hann lagom med nästa buss och hann komma in en halvtimme innan de skulle stänga. Sicken tur vi hade där!

En framtand var lös och det blödde ur den. De lyckades ta en röntgenbild av tanden och allting såg ok ut. Det var som tur en stukning. Tandköttet var svullen och Minna var öm och hade ont. Men i övrigt var Minna glad och pigg ändå.

Nu idag, två veckor senare hade vi fått en tid för att kolla upp hur tanden har läkt... tyvärr var tanden inte bra! Hon hade fått en inflammation i tandköttet, så tanden hade inte läkt bra. De var tvungna att ta bort den och det gjorde vi nu samtidigt när vi hade våran kontroll.

Minna fick lugnande medel och blev väldig knasig och lullig av medlet.
Hon tyckte allt var roligt och hade en rolig skratt. Tyvärr hann vi inte få det roliga skrattet i film. Men hon var verkligen annorlunda när hon var påverkad av det lugnande medlet.
Ingreppet gick bra och snabbt. Tog inte alls lång tid för dem att ge bedövning och dra ut framtanden. Hon märkte inget av vad som hände och hon skulle tydligen knappt minnas heller i framtiden av detta tandläkarbesök.

Nu är Minna en mjölktand fattigare, men det gör ju ingenting. Tanden finns nu sparad i en ask som tandsköterskan gav oss den i.

Sista dagen i Danmark

På Torsdag var det dags att checka ut från hotellet. Men innan vi checkade ut, åt vi god frukost nere i hotellrestaurangen.

Efter frukosten var det dags att packa våra grejer och lämna hotellrummet.

Vi hade fem timmar på oss att promenera runt i centrum innan det var dags att checka in på terminalen.

Det var riktigt varmt och soligt i Frederikshavn. Vi gick runt i centrum. Fikade med god glass med bär, godis och strössel på.

Dessa sista timmar gick långsamt bara för att vi väntade och väntade på att tiden skulle gå snabbare!

Strax innan 16.00 fick vi komma in i färjan. Det var mycket folk, mest äldre personer och familjer med barnvagnar.
Vi hittade bekväma sittplatser nära restaurangen. Där satt vi och även åt varsin räkmacka.

Tyckte det var mer folk nu än vad det var på båten till Danmark. Var trångt och svårt att komma fram med barnvagn ibland. Det var nästan hopplöst inne i butiken. Alla människor som skulle handla!

Jag hittade en stor flaska Finlandia och en stor flaska Bacardi Jordgubb.
Några godispåsar och choklad.

Om jag ska betygsätta badhotellet The Reef i Danmark, då får den av mig:

⭐️⭐️⭐️⭐️

Fyra stjärnor.
Det var verkligen häftigt inne i badet. Riktig karibisk äventyrsbad både för stora som små. Häftigt med alla dessa neonljus och den mysiga musiken och ljuden av regnskog, apor och fåglar. Klimaten inne i badet kändes precis som att vara inne i ett regnskog.
Det var skönt att svalka i bassängerna och simma när åskan och vågorna kom.

Det negativa var väl att de hade spätt ut cidern/ölen med vatten och att det var så himla dyrt med allting.

Hotellrummet får i betyg av mig:

⭐️⭐️⭐️

Tre stjärnor.
Det var en rymlig hotellrum, men ingen speciell tema just i vårt rum. Lite tråkig!
Två vanliga sängar som var isär, men det fixade vi lätt genom att flytta dom bredvid varann. Badrummet var lagom stor med stor dusch.

Det negativa var att det var så himla varmt inne i rummet. Ingen AC. Vi fick ha alla fönstren öppna hela tiden.

Om Minna själv får betygsätta The Reef, då blir det nog:

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Fem stjärnor.
Badet var anpassad till alla åldrar.
Fanns flera olika pool och även ett mindre pool för de allra minsta barnen.
Minna hade riktigt roligt i bassängerna och var mer än nöjd över resan.

Detta ställe ska vi absolut besöka igen!

Dag 2 i Danmark

På Onsdag åt vi en redig frukost nere i hotellrestaurangen och efter det blev det bada i några timmar.

Efter några timmars lek och bad, gick vi upp till hotellrummet och Minna tog en timmes tupplur. Sedan gav vi oss ut till Frederikshavn centrum. (Såg att jag hade skrivit fel stad i gårdagens blogg. Det är inte i Köpenhavn vi är, utan i Frederikshavn).
Vi promenerade runt lite och handlade. Vi gick in på en Kinarestaurang, men gubben där sade till oss att de skulle stänga! Klockan var kring 14.30 och när vi tittade på öppettiderna som stod på dörren, så var det öppet till 22.00. Precis innan oss kom det också ett par som satte sig och beställde mat...
så vadå stänga?! Jävla idiot!!
Den kinesen gillade nog inte turister? Svennar eller att vi hade barnvagn med oss?!

Vi hittade en hoppborg mitt på centrum och Minna fick hoppa där. Det tyckte hon var roligt!

Vi gick sedan vidare till en närliggande Thairestaurang och maten var väldigt god där. Minna fick en kycklingsoppa med cocosmjölk och grönsaker i och hon ÄLSKADE den, haha! Det trodde vi aldrig!

Det var kanon väder med sol.
Efter utevistelsen i centrum promenera vi tillbaka till hotellet. Bytte om till badkläder och gick ner till badet.

Vi badade i ca två timmar och sedan var Minna nöjd och ville gå upp till hotellet. Hon sade "Inte bada mer. Minna trött. Minna gå sova".

Det blev några cider/öl på hotellet och bara slappa resten av kvällen.

Vi hade en riktig rolig äventyr idag också! Minna har haft en rolig dag och vi har ätit gott.

Imorgon blir det äta frukost och sedan packa upp allt och checka ut.
Lite tråkigt att åka hem imorgon, för vi hade lätt kunnat stanna några dagar till.

The Reef, Danmark

Tisdag morgon åkte vi till Danmark. Första gången Minna åker i en STOR båt. Men hon förstod inte riktigt att vi var inne i båten när vi väl åkte iväg.

Men inne i båten fanns det mycket roligt att titta på. Det fanns en lekrum och där hade Minna roligt. Minna träffade på apan Nicke Nyfiken och två pirater.

Pappa Stefan fick spela lite på automaterna, men det blev inga stora vinster, tyvärr!

Piraten Minna fick äta pannkakor med sylt på båten och det var gott! Vi föräldrar tog varsin räkmacka och en kall öl/cider.

Vi tog kall cider/öl uppe på kajen och Minna fick se andra stora båtar på havet. Det var mycket vatten!

På 10 minuters promenad avstånd låg våran hotell. Badhotellet The Reef i Danmark.

Vi gick ner och badade i några timmar och Minna var så lycklig. Hon badade, plaskade i vattnet och hade roligt!

Efter några timmars bad och lek i vattnet gick vi upp till hotellet och bytte om. Vi gick ner till restaurangen och åt en riktig god lunch. Dyrt, men väldigt gott!

Efter den goda lunchen blev det bada igen i några timmar.

När vi hade badat klart, då gick vi upp till hotellrummet. Gjorde ordning oss och bege oss ut. Vi gick runt i Köpenhavn och handlade på en stor mataffär.

Tillbaka till hotellrummet och vi åt goda baguetter till kvällsmat som vi köpte från ett café. De var väldigt goda!
Det blev några cider/öl innan läggdags.

Morgondagen har mycket äventyr att ge och hoppas det blir lika rolig dag som denna.

Kvälls-pyssel

Nu började äntligen min semester eller egentligen börjar det på Måndag... Men jag räknar gärna med helgen också, hihi! Nu till kvällen blev det pyssla lite med klistermärke-material, sax och en penna. Alltid kul att vara kreativ, använda sin fantasi och skapa någonting fint.

Minna's mini-kök piffade jag upp med lite svart "kakel" på väggen som Stefan har själv fixat på jobbet och det blev röd "tapet" inuti skåpen. Materialet är i klistermärke och enkelt att fästa på väggar. Ibland älskar jag det jobbet Stefan har, för han kan skapa vad som helst i dessa material och ta med olika färger i klistermärke-material till mig, så kan jag och Minna pyssla.

Minna's mini-kök

Visst blev det fint??

Älskar att pyssla. Skulle haft det som ett jobb!

En dag på stranden

Det var en härlig Lördag med sol och kring 25-28 grader varmt.
Jag och Minna promenerade bort till stranden, Aspen här i Lerum.
Det var bra badväder och mycket folk ute på stranden.
Jag och Minna bestämde oss för att ta våran första dopp och det var riktigt härligt. Vattnet var lite kallt i början, som det alltid brukar vara. Men det hindrar ju såklart inte ett barn att plaska i vattnet.

Minna doppade sig först och då kände jag sugen på att också testa.
Det var härligt och vi stannade i vattnet säkert 20-30 min.

Sen blev det ligga och sola med Minna. Det var så skönt att man hade kunnat somna...

Det var en riktig mysdag med Minna, men önskar att Stefan kunde följa med oss nästa gång.

Midsommar

Midsommar firade vi i Trollhättan.
På Midsommarafton bjöd föräldrarna på god middag och till kvällens njutning blev det kalla cider ute på terassen.

Vi hade 5-kamp på gräsmattan och då var jag, Stefan, Matias, Angelica, Veronica och barnen Johanna, Leah och Tindra med. Vi körde med poäng och vinst! Det var riktigt roligt och alla hade kul.

På första plats kom Matias 🏆
På andra plats kom Johanna
och på delad tredje plats kom jag och Leah.

Matias vann en stor påse med godis/chips/dricka som vi alla deltagare hade samlat ihop.

Minna var sommarfin på Midsommar

Kvällen fortsatte med att dricka och umgås allihopa. Johanna tog hand om de små barnen.
Brorsan bjöd på Minttu och Rosé likör.

På Midsommardagen åt vi pizza, då de flesta var bakfulla eller hade börjat att festa idag också. Det blev några kalla cider på denna kväll också, då det var trevligt sällskap på gården.
Alltid kul att sitta med alla syskon och resten av familjen och dricka ihop.
Synd att vi inte träffas lika ofta längre!

Det var faktiskt en av de bästa Midsommar på länge.

Olika tillfällen...

En Lördag umgicks vi med våran vänner i Gråbo. Vi besökte stranden med barna.

Minna tyckte det var roligt att gå på bryggan.

Vi hade grillkväll med vännerna och vädret var perfekt. Minna och Freja lekte tillsammans på altanen.

Solen och värmen fortsätter hos oss och då fick Minna bada i sin nya pool.

Det blev en kväll med jobbet.
Vi bjöds på mat och lekar.

Brännboll, kubb, boule mm stod i kvällens schema.

Värmen fortsätter och det blev en Lördag med grillat, några kalla cider, bada i poolen och sola hos svärföräldrarna i Gråbo. Härligt med SOMMAR!!

När Minna är hos sin goa faster Madde, så blir det sminka och måla naglarna. Denna gång sminkade Minna sig helt själv... Det skall börjas i tid, haha!

Sommar... Sol... Värme... Bada... Grilla... Glass... Sola...

Första cykeln

Minna fick sin första riktiga cykel och ville direkt testa den.

Nu ska vi träna på att cykla.
Stora tjejen!

Minna fick en trehjuling förra sommaren och var då 20 månader gammal.
Hon använde inte så mycket trehjulingen och fick i 2 års present en balanscykel. Hon lärde sig snabbt cykla lite långsamt framåt med balanscykeln
och idag går det snabbare framåt.

Hon har redan efter tredje försöket på cykeln med stödhjul lärt sig trampa och kommer litegrann framåt.
Det blir träna på mera nu under semestern, så snart kan hon cykla själv ute på gården när vi tittar på.