Vecka 27

Graviditets vecka 27

Veckorna går och det inte inte långt kvar tills det är dags för förlossningen...
Det har varit en del tankar och prat om ekonomin och föräldrapenning denna veckan.
Både jag och min sambo har varit oroliga över våran ekonomi, då när jag kommer
få föräldrapenning, vilket har visat sig ingen stor summa precis.
Efter beräkningen ligger min föräldrapenning på antingen 3700 eller 4700 kr/månad.
Vilket jag tycker är väldigt lite jämfört med vad jag får nu i månaden.
Jag får sammanlagt nästan 10 000 kr varje månad och det har man klarat sig på.
Men att man får kanske 6000 kr mindre varje månad påverkar ju våran ekonomi
väldigt mycket. Oro molnen har väckts!
Barnet är livlig i min mage och den sparkar väldigt mycket och ofta.
Sparkarna har ibland varit starkare än förut och man ser hur magen rör på sig
när den lille sparkar där inne.
Jag har märkt att jag får smärta runt där BH:n sitter åt ovanför magen.
När jag haft på mig mitt sport-BH under flera timmar, så kommer denna obehagliga
smärta som sticker till. Det har försvunnit då när jag klätt av mig BH:n.
Kan mina BH vara lite för tajta nu när mina bröst vuxit?
Jag bör snart köpa amnings-BH och hitta några som är bekväma att ha på sig.
Jag har märkt 2-3 tillfällen på morgonen att det har läckt lite från höger bröst.
Har haft liten fläck på nattlinnet. Har ännu inte märkt nåt från vänster bröstet.
Halsbrännan spökar väldigt mycket och ofta nu när jag anstränger mig.
Det är väldogt obehagligt och jobbigt ibland.
Den kommer ofta till kvällen när man ligger i sängen.
Jag var till apoteket och köpte en ny halsbränna tugg-tabletter för tycker inte att dem
förra jag köpte hjälpte till någonting.
Så dessa med märket Novalucol har varit mycket bättre och hjälpt direkt efter några minuter.



Magen den växer och blir större och större...




Vecka 27

Mamman:
Din sista trimester
Nu är det den sista trimestern och du går in i sista fasen av graviditeten.
Nu börjar dina revben, ditt mellangärde och din mage att tryckas ihop. Den tunga magen gör att det blir jobbigare för ryggen. Nästan hälften av alla gravida kvinnor har ont i ryggen någon gång under graviditeten, och i den här veckan får många ont. Gör övningar som sträcker ut ryggmusklerna, det hjälper. Ta ett skönt varmt bad. Ömma ryggmuskler behöver lite försiktig massage. Någon i din närhet kanske skulle kunna vara så snäll och uppfylla den lilla önskningen.
Barnet är nu större i förhållande till mängden forstervatten så det är lättare att se om det är en liten armbåge eller hand som petar på dig eller om det är en liten fot.
Din sista trimester
Nu är det den sista trimestern och du går in i sista fasen av graviditeten.
Nu börjar dina revben, ditt mellangärde och din mage att tryckas ihop.
Den tunga magen gör att det blir jobbigare för ryggen.
Nästan hälften av alla gravida kvinnor har ont i ryggen någon gång under graviditeten,
och i den här veckan får många ont. Gör övningar som sträcker ut ryggmusklerna, det hjälper.
Ta ett skönt varmt bad. Ömma ryggmuskler behöver lite försiktig massage.
Någon i din närhet kanske skulle kunna vara så snäll och uppfylla den lilla önskningen.
Barnet är nu större i förhållande till mängden forstervatten så det är lättare att se om det är
en liten armbåge eller hand som petar på dig eller om det är en liten fot.


Barnet:
Nu öppnar barnet sina ögon
Vid det här laget ser barnet ut som en tunnare, mindre, rödare version av hur hon eller han
kommer att se ut vid födseln. Om du skulle föda den här veckan skulle barnets
överlevnadschanser vara goda. Även om barnets kropp inte har mognat helt så har barnet
allt som krävs för att överleva på utsidan nu.
Nu öppnar barnet sina ögon. Barnet kan se skillnad på ljus och mörker, öppna och stänga
ögonen och titta åt olika håll. Det övar sina ögonmuskler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0