Vecka 28

Graviditets vecka 28

Första arbetsveckan avklarad och det har varit extra jobbigt att komma tillbaka
och jobba igen. Det kändes verkligen skillnad på att jobba innan semestern och nu.
På jobbet fick jag smärta, konstiga stickningar i magen. Runt högersidan längre upp.
Märkte att jag fick dessa stickningar när jag dammsög och ansträngde mig mera.
Det var smärtsamt och obehagligt!

Denna vecka också har jag och min sambo pratat mycket om våran ekonomi
och denna gång har vi gått igenom allting mer noggrant och märkte att vi kommer att klara
oss bra, om vi tar ett litet lån och betalar bort alla mindre köp som vi har.
Då slipper vi oroa oss över att hinna hitta en ny lägenhet till hösten och att ekonomin
går åt pipan. Det är en lättnad över att vi kommer klara oss fint!
Men vi fortsätter att söka på ny lägenget som är bra för oss i framtiden.
Så vi är glada över om vi hittar ett sådant lägenhet på Förbo :)

Jag var till www.lekmer.se och beställde lite baby-prylar.
Efter 2-3 dagar fick jag redan hem paketet och var så nyfiken på att öppna och se.

Jag har köpt dessa saker til barnet denna vecka:







Mumin sängmobil: 429 :-
Mumin påslakanset: 349 :-
Nalle-Mössa (H&M): 39,50 :-
Tiger att hänga på vagn: 59 :-
Barbapapa snuttefilt: 59 :-
Mumin Flanellfilt 2-pack: 89 :-

I Fredags fick vi idéen att bygga ihop pjälsängen tillsammans
och sätta den på plats i vårat sovrum.



Katterna var nyfikna på sängen och dessa nya saker som dök upp.

Jag var till Jysk i Trollhättan och köpte madrass och täcke till barnet.
Så nu är dem mesta viktiga saker köpta iaf.
Det är bara skötbordet kvar av de stora grejerna.





Vecka 28

Mamman:
Mindre plats för dina lungor

Barnet växer och du kan känna det i din kropp. Du är lite tyngre och svettigare.
Har du kanske märkt av att du lätt blir andfådd? Det är helt normalt.
Det beror på att barnet växer, så det finns mindre plats för din mage och dina lungor.

Ditt hjärta slår också snabbare (för att transportera den ökade blodmängden), och därför är
din andning lite snabbare än normalt.

Även om barnet innebär lite mer jobb för dig nu, så kanske du i gengäld får bättre och bättre
kontakt med det lilla livet? Om du trycker lätt på magen kanske du får en knuff tillbaka.
Be läkaren eller barnmorskan om hjälp att identifiera de olika kroppsdelarna du känner.
Det är kul att veta om det är en fot eller en hand som ger dig en knuff, eller om du klappar
ett huvud eller en liten rumpa.

Barnet:
Nu lägger barnet på sig

Från och med den sjunde graviditetsmånaden är förmågan att utsöndra insulin avgörande
för barnets tillväxt. Insulin gör att socker från blodet kommer in i fettcellerna, och när sockret
befinner sig i cellerna stimulerar insulinet ämnesomsättningen till protein och fett.
På det sättet bidrar insulinet till att bygga upp lite kroppsfett. Nu börjar ditt barns kropp att bli
fylligare och rundare.

Ditt barn har faktiskt ökat sin vikt mer än 10 gånger på 11 veckor!
Från och nu ökar det i vikt med ca 27 gram varje dag.

Här kommer lugnande nyheter – nio av tio barn som föds nu överlever.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0