Vecka 6

Graviditets vecka 6

Jag känner mig fortvarande svullen kring magen, känns som har en "knöl" inuti.
Har inte fått nåt illamående ännu, men har känt mig trött.
Jag har tagit små tupplurer två gånger denna vecka och det har varit bra.
Man måste ju vila sig ganska mycket.
Jag har inte stressat mig någonting, vilket jag tänker på varje gång
när jag jobbar.
Har haft lite ont i magen ibland, men inte så farligt.
Har sovit bättre under nätterna denna vecka, vilket jag inte gjorde
de senaste veckorna.
Somnade tidigt på Lördagkväll och sov sammanlagt 15 timmar, haha!
Det kanske behövdes?!





Vecka 6

Mamman:
Känner du dig trött?
Trötthetskänslor är bara vad du kan förvänta dig eftersom din ämnesomsättning
nu anpassar sig efter graviditeten.
Dessutom har du börjat skapa mer östrogen och progesteron. Det är hormoner
som är viktiga för graviditeten. Särskilt progesteronet kan få dig att känna dig lite sömnig.

När du känner dig trött kan det vara bra att sova mer än vanligt.
Trösta dig med att det bara är tillfälligt. Gör det bekvämt för dig i soffan framför tv:n,
och försök att ta en tupplur lite då och då.
Tröttheten går över, så var inte för hård mot dig själv. Ta det bara lugnt ett tag.



Barnet:
100 000 nervceller i minuten
Under den här veckan kommer ditt barn att tredubbla sin storlek.

Huvudet går att urskilja ännu tydligare, och hjärnan växer snabbt för att fylla
det växande huvudet. Varje minut bildas runt 100 000 nervceller.
Man kan också se början till ögonen och öronen, en utbuktning där munnen
ska sitta och kanske också tecken på en näsa.

Utvecklingen är intensiv. Matsmältnings- och andningssystemet fortsätter att utvecklas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0