Vecka 7

Graviditets vecka 7

Denna vecka har jag haft ont i magen då och då.
Det känns som mensvärk, nedre sidan av magen eller vid sidorna.
När jag varit väldigt hungrig, har fått lite illamående.
Det har gått över efter jag fått i mig mat.
Jag har inte annars fått något morgonillamående eller liknande.
Har sovit bra på nätterna.
Har varit lite trött på kvällarna, så har somnat tidigare.
Tog en 40 minuters tupplur under dagen på Lördagen.
Jag är kissnödig lite oftare.

Jag ringde till barnmorskan och bokade in mitt första besök.
Jag har mitt första besök Måndag den 7:e Mars och min sambo följer med.
Ska bli lite spännande att få höra all fakta man behöver veta om graviditeten,
bra råd inför kost mm.

Jag och min sambo har kollat på nätet efter barnvagnar, spjälsäng, skötbord mm.
Tittat på olika priser och kvalitén...
Jag tycker att det är väldigt spännande och roligt att titta på baby artiklar.
Vi köpte faktiskt redan vitt spjälsäng från IKEA, för det var REA, fanns bara två
sådana sängar kvar.
Så nu har vi köpt våran första baby artikler + att jag har köpt en bitring ♥

 

 


Vecka 7

Mamman:
Illamående på morgnarna
Ett tidigt graviditetssymtom hos vissa kvinnor är illamående,
med eller utan kräkningar. Det här kallas ofta för “morgonillamående”
(vilket kan kännas som ett dåligt skämt om du mår illa dagarna i ända).
Du är inte ensam. Sju av tio kvinnor mår illa i början av graviditeten.
Det finns åtminstone en ljuspunkt: kvinnor som mår illa och kräks har mindre risk för missfall.

Anledningen till att du mår så här illa är de stora hormonförändringar som pågår
i din kropp. Ett annat skäl är att hormonerna fortfarande transporteras runt i kroppen
eftersom moderkakan inte har tagit över produktionen än.

En annan ljuspunkt i eländet är att om du kommer att må illa på morgnarna så sker
det innan vecka 12. Håll bara tummarna om du fortfarande mår bra
(du kanske "bara" är trött, har ont, är gnällig, uppsvullen och undrar vart din
midja tog vägen...!).

Ibland kan illamåendet bli så starkt att det överskuggar glädjen med att vänta barn.
Det är inget du behöver ha dåligt samvete för.
Känslan kommer helt säkert att försvinna när illamåendet gör det.

Barnet:
Hjärnan börjar koppla upp
Ditt barn växer så det knakar den här veckan, 1 millimeter per dag!
Under de här sju dagarna mer än fördubblar ditt barn sin längd.
I slutet av veckan är barnet stort som en ärta.

Det lilla hjärtat slår och pumpar ut blod till alla vävnader.
De celler som ska bilda hjärnan har hektiska dagar. De olika delarna av den primitiva
hjärnan får nu sina egna speciella funktioner.
Barnets hjärna blir allt mer komplex, och det pågår redan aktivitet i hjärnan – det bildas
nya kopplingar mellan nervcellerna hela tiden.

Ditt barn kan redan röra sig.

Ansiktet börjar ta form. Ögonen utvecklas, ögonlinserna har bildats och man kanske
till och med kan se färgen på regnbågshinnan.

Navelsträngen är helt bildad (när barnet är runt 40 veckor kommer den att vara
cirka 55 cm lång och 1–2 cm i diameter.
Genom navelsträngen får ditt barn syre och näring, och den transporterar bort
slaggprodukter. Tarmarna bildas inne i navelsträngen eftersom det inte finns plats
i barnets mage ännu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0