Femte (och sista) semesterveckan

Efter en härlig helg på Ursand camping, har jag nu min sista semestervecka kvar. Sedan börjar Stefans semester. Jag kommer gå på föräldraledighet med graviditetspenning samma vecka när Stefans semester börjar. Då börjar min långa föräldraledighet ända fram till Augusti 2016. 

Måndag började jag och Minna med en lång sovmorgon till halv tio. Vi tog direkt en morgon-dusch och åt frukost framför barnprogram på TV. 
Idag var det mulet och hade lovat regn, så det blev en slö innedag. 
Vi åkte handla vid 15 och hämtade sedan Stefan från jobbet. 
Till middag blev det baguette, enkel och god macka. 
Det kom aldrig regn, men var ändå en slö-kväll framför film. 

Tisdag vaknade vi nio. Tog en morgon-dusch med Minna och gjorde gröt till frukost. Jag satte på en maskin med tvätt, fixade disken och städade diskbänken. Det var strålande sol och 16 grader ute. Jag och Minna drog ut till Aluddens lekpark som ligger i Lerum
Vi hade filt och fika med oss. 
Minna lekte i lekparken och hade roligt. 
Efter en stund lekande satte vi oss på våran filt på gräsmattan och fikade med kex, äpple, banan, drickyoghurt och dricka. Det var riktigt härligt att sitta i solen. Nu var det 23 grader varmt. 
Jag gick gunga med Minna och leka en stund till... 
Vi gick sedan till dammen som låg bredvid lekparken och tittade på ankorna som simmade i dammen. 
Minna gillade ankorna och stannade och tittade på dem. Vi hade även några kex kvar från fikat, så Minna matade ankan med kex. 
Vi satt på våran filt vid dammen och njöt av sommarvärmen. 
Jag och Minna var ute tre timmar på parken och det var riktigt härligt. 
Skönt att komma ut nu när värmen och solen äntligen kommit för att stanna några dagar. 

Till middag blev det potatis, pannbiff, grönpepparsås och lingonsylt. 

Vi blev sugna på baguette till kvällskvisten, så jag drog till närmaste ICA butik och köpte baguette och tillbehör. Det blev rostbiff-baguette och det var riktigt gott! 

Onsdag vaknade vi igen vid nio. Tog en morgon-dusch och åt frukost. 
Gjorde lite måsten hemma och sedan förberedde vi oss för en utedag på stranden. Vi drog till Aspenäs badplats i Lerum och badade. Det var kring 26 grader varmt och härligt på stranden. 
Jag tog årets första dopp och det var riktigt skönt i vattnet. Det var inte alls så kallt som det var i Ursand camping. På den grunda delen var det mest ljummet vatten. 
Minna tyckte om att bada och var hela tiden i vattnet eller lekte på sanden. 
Vi var 2,5 timme på stranden och göttade oss. 
Sedan var det dags att hämta pappa Stefan från jobbet. På vägen till hans jobb tog vi en glasspaus. 
Vi drog vidare till Gråbo och besökte svärföräldrarna. Vi satt och grillade hamburgare och korv hos dem. 
Minna badade liten stund i sin lilla pool hos farmor. Satt hos dem till 20.30 och drog sedan hem. 

Torsdag vaknade ännu till en vacker solig morgon. Jag och Minna åt frukost, det blev flingor med filmjölk. 
Satt en stund och slappa framför TV:n och sedan strök gardiner till köket och sovrummet. Det var så svettigt och varmt inomhus. Jag och Minna tog våran dagliga morgon-dusch och förberedde oss för en utedag. 
Vi åkte iväg till ICA Nära Hallsås och handlade dricka, äpple, banan och persika som vi skulle ha med oss. 
Drog vidare till Alingsås och stannade på Nolhaga lekpark och djurpark
Minna lekte på parken i två timmar, men det var riktigt obehagligt att stanna kvar länge i solen. Det var 30 grader i skuggan och solen stekte på! 
Det var FÖR varmt att leka idag, men Minna fick leka en stund iaf. 
Vi tog även fikapaus i skuggan med frukt och mycket vätska. Det är väldigt viktigt att få i sig mycket vatten i den här värmeböljan! 
När vi satt och fikade, kom det två ankor och besökte oss. Minna tyckte om ankorna och började mata dem med banan. 
De verkade inte rädda av sig, utan gick precis intill våra tån, hehe! 

Vi avslutade på lekparken att testa "snurr-gungan" och den tyckte Minna var lite läskig, hehe! 

Till middag blev det grillad kyckling. 
Vi tog även en kvällspromenad i Härskogen i Lerum

Fredag återigen vaknade jag och Minna nio. Vi åt gröt till frukost och tittade på barnprogram på TV. 
Det var varmt och svettigt redan på morgonen inomhus, så det blev en svalkande dusch för mig och Minna. 

Dagens äventyr blev att bada på Aspenäs badplats i Lerum
Idag var det kring 26 grader och sol, men ganska blåsigt. 
Temperaturen höjdes under dagen och blev 28-29 grader. 
Minna tyckte om att bada igen. 
Hon hade med sig sina leksaksdjur som hon lekte med i vattnet och på sanden.

Mitt andra dopp blev det idag. Tyckte nog att vattnet var LITE kallare idag, men det blev snabbt skönt att svalka sig när man hade doppat sig. 

Eftermiddag och kväll spenderade vi hos svärföräldrarna i Gråbo
Minna badade i sin lilla pool och busade med sin faster Madde. 
Det blev även grillat och det var riktigt gott!
Vi åkte hem kring klockan 20 och Stefan blev sugen på kvällsmat. Han köpte kräftor, räkor, vitlöksbröd och kex. Vi satte oss i vardagsrummet och mumsade i oss innan läggdags. 

Lördag hade vi alla sovmorgon. Ingen gick upp före nio. 
Det var en varm dag med 30 grader och väldigt kvavt både ute som inomhus. Vi orkade inte göra någonting speciellt denna dag, så vi valde att bara slappa inomhus med fläkten på. 
För min del var det varmt, svettigt, kvavt och äckligt hela dagen. Det hjälpte inte att duscha eller typ gå omkring naken här hemma. 
Natten blev inte så mycket bättre, det var fortfarande varmt och kvavt inomhus, så det var svårt att sova. 

Söndag natt klockan 02 började mina förvärkar, så jag gick upp och tog en dusch. Hade ont i magen, mådde illa, blev svullen i händerna, det kliade överallt, hade konstig känsla, andades tungt och fick sitta 40 min i duschen. Trodde att det var dags för att åka in på förlossningen, men det blev lite bättre sen. Lade mig i soffan igen, men hade förvärkarna kvar. De kom ganska tätt på och var ganska regelbundna med 1-3 min mellanrum efter varje värk. 
Jag somnade snabbt och vaknade igen vid 04. Hade fortfarande förvärkar. Somnade om och vaknade sen 06. Förvärkarna kom tätt på och var lite starkare. Sex timmar hade jag regelbundna förvärkar som sedan avtog helt under förmiddagen. 
Var trött hela dagen och trodde att det var dags att åka in på förlossningen under eftermiddag eller kväll. 
Jag fick nya förvärkar igen kl.13.30, som också var regelbundna. Men de varade bara en timma och efter det kom dem inte tillbaka mera. Det blev bara en slödag och väntan på om det skulle hända något mer. 

Denna veckan har varit väldigt aktiv för min och Minnas del. Vi har fått vara utomhus nästan varje dag i solen. 
Vi har lekt på lekparker, badat och haft mysigt. En underbar sista semestervecka!  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0