Vecka 14

Graviditets vecka 14

Varit en toppen vecka med inga speciella besvär.

Mina Lifeline GRAVID kosttillskott har tagit slut, men köpte från Apoteket
nya folsyra tabletter och även magnesium tabletter.














Magnesium tabletter har även min sambo börjat ta och han har märkt stor förändring
på sin hälsa. Han säger att han känner sig mycket piggare efter att tagit magnesium tablett
varje dag. Annars har han känt sig slö speciellt efter jobbet.
Jag har inte själv märkt nån skillnad, men dem har säkert fått mig också piggare,
för har inte känt mig speciellt trött på kvällarna.

Fiskolja kapslar tar jag också varje dag.
Dom är nyttiga!

















Vecka 14

Mamman:
Magen växer
Kläderna har förmodligen börjat kännas mindre och du måste köpa byxor och
toppar i en större storlek än vanligt. Och din livmoder är inte större än en
grapefrukt än. Mängden fostervatten som barnet flyter omkring i ökar väldigt mycket nu,
och det får din mage att växa.

Har du fått en mörk rand mitt på magen? Randen kallas för linea nigra, och vissa kvinnor
får en sådan rand nu. Den kommer att blekna bort i de flesta fall när barnet är fött.

Håret återhämtar sig från stressen i början av graviditeten och är nu mer tjockt och
glänsande än någonsin förut.

Om du fortfarande är trött ska du se till att du får tillräckligt med järn.
Prata med barnmorskan eller läkaren.

Glöm inte bort att graviditet är ett fullständigt legitimt skäl att säga nej till allt du inte
känner för att göra. Det är smått otroligt. Och väldigt användbart.

Barnet:
Lite hår på huvudet
Barnets muskler växer och det blir starkare.
Barnet kan hålla uppe sitt huvud och nicka, och rörelserna blir mer märkbara.
Händerna kan gripa tag, och fötterna kan sparka lite.
Barnets ben är nu längre än armarna.

Det lilla ansiktet ser mer mänskligt ut, och om det har ärvt några ansiktsdrag från dig
eller din partner blir de tydligare för varje dag som går. Lite hår kan ha växt ut på huvudet.

Nu börjar produktionen av myelin. Det är den substans som bildar ett skyddande lager runt
det system som skickar meddelanden genom hjärnan.
Produktionen kommer att fortsätta under de första åren av barnets liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0