Vecka 4

Graviditets vecka 4

Har känt mig svullen och kläderna, speciellt byxorna känt tajta.
Hade starkare misstankar om att var gravid, köpte då ett test.
Men testet visade fortvarande negativt.
Jag var osäker på testerna som köpt från apoteket, så därför
bokade en tid till ungdomsmottagning.

Väl hos ungdomsmottagningen fick göra ett test, men det visade
också negativt. Barnmorskan bad mig att vänta några veckor
och då återkomma för nytt graviditets test.




Vecka 4

Mamman:
Första trimestern
Av runt 500 miljoner spermier lyckades ca. 50.000 ta sig genom äggledarna och
fram till ägget. Den snabbaste och starkaste spermien vann tävlingen och
du blev gravid. Grattis!

Du kanske tvivlar. Är jag verkligen gravid?
Det är svårt att tro och speciellt om du känner dig helt normal... Å andra sidan
förändras allt när du får ett positivt test.
Nya tankar dyker upp från ingenstans: Vad innebär det här för mig, fös oss?
Hur kommer det här att förändra mitt och vårt liv?

Få inte panik. Du har 40 veckor på dig att vänja dig vid tanken, att planera och
förbereda dig. Saker och ting har en tendens att lösa sig. Tänk så här: ditt livs
mest spännande resa börjar nu.

Barnet:
I livmodern
Cellklumpen är inte längre bara celler, utan kallas för ett embryo
(och kommer att kallas så tills efter den tionde graviditetsveckan).

Embryot, som nu omges av en skyddande hinna, har borrat in sig i livmoderns
slemhinna. Ditt blod kan nu ge embryot näring genom moderkakan som har
börjat bildas.

Embryot är pyttelitet, men de första nervcellerna har redan börjat att bildas.
Grunderna till matsmältningssystemet, blodkärlen och lungorna bildas.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0