Vecka 25

Graviditets vecka 25

Första semester veckan har gått och vi har varit väldigt aktiva hela veckan.
Min syster har varit hos oss, så vi har varit i farten nästan varje dag.
Att jag fått röra på mig mycket denna vecka har varit positivt för min kropp.
Jag har känt av i magen när vi gått mycket eller när man skyndat sig och
promenerat fortare, då har ibland fått som "håll" eller vad det heter...
Att det krampat i viss del av magen.

Har faktiskt inte fått ont i bena/fötterna av att gått en del, men när man kommit
hem, så har man varit lite slö på kvällen.

Magen den växer hela tiden. Tycker att den växt bara den under denna vecka.

Jag hade barnmorskan i Måndags. Hon tog blodprov i fingret och armvecket.
Lyssnade på barnets hjärtslag och mätte för första gången magen.
Tog även vikt på mig. Hade gått upp 3 kg det senaste och det är bra steg att gått upp.
Jag hade väldigt bra värden och allting såg bra ut!

Barnmorskan sade att jag hade fått "pojkrand" på magen.
Kan det betyda att jag får en pojke tro?!

Halsbrännan har varit mindre igen denna vecka, men jag märker att får lättare
halsbränna nu än förr. Det räcker att anstränga sig lite, böja sig neråt, luta sig eller
tex. bädda sängen så får lätt halsbränna.



Magen






Vecka 25


Mamman:
Den tredje trimestern

En del kvinnor kanske har lättare att få kramper i vaderna?
Kanske blir du ofta kissnödig? Nu beror det på att livmoderns tyngd och barnet
trycker ner på urinblåsan. Gravida kvinnor får lättare urinvägsinfektion än när
de inte väntar barn. Tillhör du dem som har haft återkommande urinvägsinfektio-ner
bör du vara extra uppmärksam på eventuella symptom som sveda och trängningar när
du kissar. Drick rikligt, gärna vatten med citron eller tranbär i, för att förebygga
nya besvär.

Runt vecka 25 går de festa gravida kvinnor till barnmorskan för en kontroll.
Nu börjar mätningen av livmoderns tillväxt.
Med ett måttband mäter barnmorskan måttet mellan blygdbenet, symfysen och
livmoderns övre kant, fundus.
Det så kallade SF-måttet ritas in på en kurva. Normalvärdet ligger ungefär på 23 cm
plus eller minus några centimeter. Det spelar inte så stor roll hur just ditt mått är.
Det viktiga är att måttet följer sin egen kurva utan några dramatiska av-vikelser
uppåt eller nedåt.

Barnet:
Barnets skelett hårdnar.

800 gram och 27 cm lång från huvud till stjärt.
Barnet har fullt funktionsdug-liga händer och fingrarna har nagla.
Dygnsrytmen är mer tydlig.
Barnet har perioder då det är vaket och det sover på mer bestämda tider.
Skelettet fortsätter att hårdna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0