Vecka 17

Graviditets vecka 17

Har varit en bra vecka och positiva tankar om barnet och framtiden.

Fick mitt första graviditets-paket från Go´boken GRATIS :)

Dessa fanns inuti paketet som skickade hem i brevlådan




• Boken om dig
Lek och lär tillsammans
• Barnboken Prinsen och Prinsessan
• Vykort 6 st
• Baby hjärta att hänga på ex. vagnen

:)

Jag har även fått ett fint sparkdräkt
från Linda och Elizabeth





Min lilla renunge blir det sen :)


Jag ringde till min barnmorska och frågade angående ultraljudet som skall
ha den 16:e Maj.
Jag frågade om man får veta könet den dagen, om det kostar någonting mm.
Till svar fick jag: "Vi får veta könet OM barnet ligger på rätt håll när ultraljudet görs,
så att dem ser könet och det kommer inte kosta någonting förutom om man vill
ha ett foto på ultraljudet, vilket är nåt under 100 kr.

Så vi får verkligen hoppas på att barnet ligger rätt håll den dagen, han/hon
får fanimej visa snoppen/framstjärten på ultraljudet :P




Vecka 17

Mamman:
En glad överraskning i andra trimestern

Nu när ditt hjärta har 20 procent mer blod att pumpa runt händer det att du får
hjärtklappning, men det är inget att oroa sig för.
Den ökade blodmängden får kroppens slemhinnor att svullna.
Därför får du lite mer flytningar än vanligt, och näsan täpps till (se till att inte bli beroende
av nässpray. Använd koksaltlösning i stället!).

Slemhinnor finns även i slidan, och nu blir de mer blodfyllda än tidigare.
Om din sexlust, som förmodligen fick komma i andra hand under första trimestern på grund
av trötthet och illamående, nu kommer tillbaka när du mår bättre är chanserna goda för att
sexlivet ska få sig ett rejält uppsving.
Många säger att de aldrig i sitt liv har haft så bra sex som under den andra trimestern!

Barnet:
Barnet kan gäspa

Barnets kropp är tunn, armar och ben är magra och det mesta av skelettet består mer
eller mindre av brosk, som är mjukt och flexibelt.
Lanugohåret täcker hela kroppen i mönster som liknar fingeravtryck, och huden är fortfarande
genomskinlig och saknar underhudsfett.

Barnets ögon har nu ögonlock, men de öppnas inte förrän runt den 27:e graviditetsveckan.
Hon eller han är medveten om och kan reagera på vad som händer.
Du kanske kan känna hur barnet reagerar på ljud.

Nu är de externa könsorganen så tydliga att man kan se om det är en pojke eller en flicka.

Från och med den här veckan väger barnet mer än moderkakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0