Vecka 18

Graviditets vecka 18

Det har varit en suverän vecka med bra väder.
Har dock varit svettigt och varmt på jobbet, vilket man har märkt
speciellt när man dammsugit sofforna.

Lite pirriga tankar omkring ultraljudet som äntligen blir av snart!
Jag har längtat för att få se mitt barn första gången i ultraljudet,
även Stefan har pratat en del om det.
Vi har pratat väldigt mycket om barnet och framtiden.

Jag har varit på Babyproffsen i Göteborg och tittat runt i affären.
Tittade lite extra på barnvagnar, babysitters och skötbord. Himla dyra alla skall vara då!
Men det fanns så mycket fina saker där.

Jag har letat efter barnvagnar på olika sidor i nätet och har hittat flera fina.
Men jag är nog ute efter en svart-lila barnvagn som passar till båda könen.
Hittade en jättefin lila-svart vagn som även Stefan gillade.
Kanske beställer den, om inte hittar nån annan i affär eller på nätet.

Såhär ser vagnen ut:




Vagnen kommer kosta lite över 5000 :-

Jag var till Apoteket och hämtade ut min gratis graviditets-paket.
Den innehöll följande saker:



Baby olja
•  2 st Baby badcreme
• Baby salva
• Salva för torr hud
• Nappflaska

Kul att man kan få gratis grejer från olika ställen, spec när det är första barnet.
Gratis är alltid bra!!




Vecka 18

Mamman:
Dags för ultraljud

Nu har du chansen att bekanta dig ännu mer med ditt barn. Runt vecka 18 till 20 erbjuds
du en ultraljudsundersökning.
För många är det en fantastisk upplevelse att se sitt barn med egna ögon, kanske för
första gången. För pappan eller partnern som inte är gravid är det här vanligtvis första
gången han eller hon verkligen, verkligen kan förstå att det är ett barn på väg.
Helt plötsligt blir allt så verkligt där i ultraljudsrummet. Verkligen verkligt.
Eftersom ultraljud är ett slags fosterdiagnostik är det naturligtvis helt frivilligt.

Barnet:
Öronen är på plats

Musklerna i ansiktet har utvecklats tillräckligt för att barnet ska kunna göra massor
med miner, så det kan se ut som om det kikar på dig. Det är inte medvetet. Än.

Barnet fortsätter att växa och utvecklas, men nu saktar tillväxttakten ned lite.

Barnets öron sticker nu ut från huvudet och har nått sitt slutgiltiga läge.
Ögonen har flyttats fram i ansiktet. Ögonen har ögonbryn och tecken på ögonfransar.
Näthinnorna reagerar på ljus, fast ögonlocken är fortfarande stängda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0