Min andra förlossning

Jag, Anna-Maria, 28 år kommer till förlossningen på Östra Sjukhuset i Göteborg för att föda mitt andra barn. 
Förlossningen började med förvärkar klockan 02.00 på natten. Jag gick upp ur sängen och tog en varm dusch. 
Jag satt i duschen i 40 min med oregelbundna förvärkar som ganska snabbt blev regelbundna med 1-3 min mellan värkarna. 
Jag går ur duschen och väcker Stefan, för jag kände på mig att det var dags att åka in. 
Jag ringer till förlossningen på Östra och säger att det är dags för mig att komma in. Först ber hon mig vänta en stund i luren, då hon säger att det är tyvärr helt fullt överallt. Men när hon frågar hur täta värkarna är osv, så ber hon mig att komma in. Jag hade tur att få komma till Östra ändå. 

Stefan ringer till sin mamma och säger att det är nu dags. 30 min efter kommer Marie-Louise och Madde och kör oss till förlossningen. 

Klockan 04.21 blev jag inskriven på förlossningen. 


Sköterskan kollar mitt blodtryck, lyssnar på barnets hjärtljud och "läser av" mina värkar. Hon undersöker mig och jag är öppen 8 cm

Första timmarna är det lugnt. Har värkar mellan 1-3 min och kan hantera smärtan bra, utan någon smärtlindring. 
Vi får smörgås och saft. 

Klockan 07.27 får jag lustgas som smärtlindring. Först tänkte jag att skippar lustgasen helt, men tänkte sedan att den kunde ändå hjälpa lite mot smärtan. Man ska ju inte behöva lida i onödan.  

Klockan 07.30 går fostervattnet.  
Det kändes som en stor ballong som sprack och det forsade vatten ur mig. Vattnet gick i samband med en värk. När vattnet hade gått så kände jag ett tryck neråt och trodde att det var dags för bebisen att komma. Den värken var starkare än de innan. 

Klockan 07.40 började förlossningsvärkarna och det var snart dags för att krysta. 
Det var väldigt starka värkar och smärtan i ryggen var obehaglig. 
De gånger när jag krystade kändes det som en evighet! Jag ville bara att bebisen skulle komma ut snabbt. 

Men snabbt nog så var han ute... 

Klockan 07.57 föddes våran son TIMO
Ett friskt barn och ännu en 10 poängare till bebis. 


En söt liten pojke 50 cm och 3470 gram. Nästan lika stor som Minna. 
Det skiljer bara 70 gram mellan våra två barn. 



Klockan 10.22 kommer vi in på BB-avdelningen


Amningen går bra, men Timo suger lite snett. Försöker ändra till rätt läge, för att förhindra få sår på bröstvårtorna. 

Klockan 17.37 får vi åka hem. Vi är glada att få åka hem på samma dag. 
Jag känner mig ovanligt pigg. 

Sammanfattning om min förlossning:
Jag tycker att förlossningen gick väldigt bra och snabbt. Det tog ju endast 3 timmar och 37 min. Jag var redan öppen 8 cm när jag kom in och vattnet gick 27 min innan han föddes. Jag använde också bara lustgas som smärtlindring och det tog jag först 30 min innan han föddes. Det var smärtsamt, men gick väldigt snabbt ändå. Jag blev denna gång också sydd lite efterråd.
Jag kände mig pigg innan, under och efter förlossningen, trots att jag inte hade sovit något dygnet innan. 
Det kändes nästan som att vi kom in, jag krystade ut ungen och vi åkte hem på samma gång. Otroligt snabbt man får åka hem med andra barnet nuförtiden.  

Nu har jag fått uppleva förlossning två gånger och jag säger det igen... 
Jag skulle kunna genomgå samma sak igen för att få ännu ett underbart barn. Men nog ska vi nöja oss med dessa två. Har ju fått min söta Prinsessa och våran tuffa Prins ❤️💙 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0