Min andra graviditet

Snart är min andra graviditet över. Tänkte skriva lite kortfattat om hur min graviditet varit och mina förväntningar för förlossningen. 

Denna graviditet var också planerad som den första. 
Jag blev gravid på första försöket, efter jag hade varit hos barnmorskan och berättat att vi planerar att skaffa barn nr.2. Hon berättade att jag hade ägglossning just den dagen jag var på MVC och det var bara att sätta igång, haha! 

Första och andra gravidmånaderna hade jag illamående, hunger och även tröttheten kom. Det var riktigt kämpigt att ha illamående och hunger när jag jobbade långa pass. 
Vid tredje och fjärde gravidmånaden fick jag även halsbränna ibland. 
Illamåendet fortsatte komma vissa dagar, men det var bättre nu än de två första månaderna. 

ultraljudet i Alingsås såg barnmorskan tydligt könet på våran lilla bebis. HAN var inte blyg för att visa sin utrystning, haha! 


Inne i min mage låg en söt liten pojk 💙 
Frisk och mådde bra där inne. 
Vilken lycka det var att höra att det är en POJKE. Men könet spelar såklart ingen roll. Viktigaste är att barnet är friskt och mår bra. 

femte och sjätte gravidmånaden började magen synas mer och mer. 
Jag mådde bra, men var lite mer trött vissa kvällar. Halsbrännan kom oftare och var besvärlig! Fick även lite foglossning vid höfter och ljumskarna. Vissa dagar var det jobbigt att arbeta långa pass. 

Sjunde
graviditetsmånaden började bli mer besvärlig med olika graviditetssymptom. 
En dag fick jag problem med mina händer, då hade jag knappt någon styrka i båda händerna och var tvungen att sjukskriva mig i en vecka. Jag gick till arbetsterapi och fick en handskena till höger handen. Den skulle jag sova med varje natt och även göra enkla övningar varje dag, för att få mer styrka och rörelse i mina leder mm. 
Blev sjukskriven 25 % och fortsatte arbeta 3-5 timmar/dag, men inga 8 timmars pass hela Maj månad. 
Handen blev bättre efter några dagar och fick styrkan tillbaka. 
Magen växer och blir rund som en fotboll. 
Jag blev fotad av min sambo och han lyckades få en riktig fin graviditetsfoto. 

Jag gillar inte min kropp och vill helst inte visa upp den heller, men tycker att min kropp ser fin ut på denna graviditetsbild. Det är också ett fint minne av min andra graviditet 💜 

Sista arbetsmånaden var lite kämpig och jag hade bara lust att få semester vilken dag som helst. Med foglossning kämpade jag att arbeta de sista veckorna och halsbrännan var inte snäll den heller. 

Jag sov väldigt dåligt vissa nätter och halsbrännan var riktig jobbig under kvälls och nattid. Det var jobbigt att vända sig varje natt från sida till sida. 

Åttonde gravidveckan började äntligen min efterlängtade semester och då kunde jag slappna av mer under dagarna. Hade lite mindre foglossning, men kände mig ofta stel och hade svårt att röra mig när ställde mig upp ur soffan eller sängen. Foglossningen hade inte riktigt släppt än! 
Magen växer, men jag känner mig ändå inte SÅ stor. Visst är magen stor, men den är inte så jobbig att gå med. 
Halsbrännan är jobbig vid kvälls och nattid, men vissa nätter är den bättre. Sover bättre vissa nätter och sämre andra. 

Nu är jag i min sista graviditetsmånad och jag längtar att bebisen ska komma. Tänk att det bara är mindre än fyra veckor kvar nu?! Jag tycker att min graviditet har gått väldigt fort. Snabbare än första graviditeten och ändå tyckte jag att den första gick snabbt. 
Magen har vuxit mycket senaste månaderna och den är rund och go. 

Om jag ska jämföra min första graviditet med min andra, så tycker jag att båda har varit helt olika. 
Första graviditeten var enkel och hade inte så mycket besvär. Hade bara lite foglossning i slutet och då drabbades mest ryggen och ljumskarna. Men det varade bara någon vecka. Fick även jobbig halsbränna, men det fick jag först i sista månaderna. Jobbade till Augusti det året och gick på mammaledighet från September. Drygt en månad innan Minna föddes. 

Andra graviditeten har varit mycket jobbigare och fått mer besvär av olika slag. Drabbats av det ena efter det andra och halsbrännan har varit en riktig pina! 

Jag tror att jag kände första fosterrörelserna redan i vecka 14, men var mer säker på rörelserna i vecka 16. 
Han har nog varit mer rörlig där inne än Minna. En riktig liten busig kille kanske? 

Mina gravid-sug har varit juice av alla slag, Daim strutglass och bär. Har även blivit en del MER dricka som jag även drack mycket under min första graviditet. 

Mina förväntningar för denna förlossning är att den ska gå lika smidigt som första. Den får gärna gå snabbare än sju timmar. Jag hoppas att den inte blir mer besvärlig eller kommer göra mer ont än första. Hoppas även att jag inte spricker något denna gång, för det gör svinont när de ska ge bedövningen och sy där nere. Tänker nog bara nöja mig med lustgas denna gång också. 
Vi har iaf planerat att Stefans mamma och/eller syster hämtar Minna då när det börjar bli dags för förlossningen.  
Så vi behöver inte bekymra oss för vart vi ska ha Minna. Jag känner mig inte nervös inför förlossningen, men har börjat tänka lite mer på det nu. 


Nu kan bebisen kommer när som helst och han är så välkommen! 💚 

Namnet har vi redan avslöjat till många, men jag skriver inte ner det här än, eftersom man vet aldrig om det inte blir det namnet ändå. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0